Research på Twitter

Tirsdag d. 26. november havde netværket Mediegruppen Danmark inviteret Filip Wallberg til at komme og fortælle om “Research på Twitter”. Filip forsker og underviser i digitale og sociale medier. Derudover har han bidraget til blandt andet AHAheder.dk, fagbladet Journalisten og P1’s Mennesker & Medier. Arrangementet foregik hos DR og i invitationen lød det:

Twitter er en åben plads, hvor tusindvis står og råber. Men hvordan sætter man system på kaos? Hvor stor er Twitter egentlig i Danmark og hvad med faktatjek? Det vil Filip Wallberg (@fiwa), der er journalistisk lektor på Syddansk Universitet, fortælle os om. #research, #dkmedier, #mediegrp”

Twitter-brugerne

@fiwa lagde ud med at fortælle at der pt er et sted mellem 80-100.000 Twitter-brugere i Danmark. Det er ikke mange sammenlignet med fx Facebooks 3,2 millioner danske brugere. Formentlig skyldes det at Twitter kræver lidt mere af sine brugere – man skal sætte sig ind i Twitter-sproget og -kulturen for rigtigt at få glæde af Twitter.

Det er vel også spørgsmålet om ikke Twitter snarere bør sammenlignes med LinkedIn – altså et andet socialt medie med et professionelt fokus. Personligt har jeg haft en LinkedIn-profil siden 2004 og konstateret at det først er her de seneste par år at LinkedIn for alvor er slået igennem herhjemme.

Måske vil vi se samme udvikling med Twitter? Men det kommer jo an på om brugerne oplever værdi ved at være tilstede på Twitter. I artiklen Twitterskolen (Journalisten, 2011) skriver @fiwa at:

“Twitter er især relevant for journalister, fotografer og kommunikatører med internationalt udsyn [… mediet] er også relevant for journalister og kommunikatører der interesserer sig for de digitale muligheder”.

Og det er her researchen kommer ind: Når vi som formidlere vil undersøge nye vinkler, kilder, emner med videre så kan Twitter i mange tilfælde være en guldgrube af dimensioner.

Vær flittig

God research kræver at man er flittig bruger af Twitter og her er nogle af @fiwas råd:

  • Følg kun dem der tweeter seriøst eller relevant i forhold til dine faglige fokusområder. Du behøver ikke følge nogen af høflighed bare fordi de følger dig. Drop dem der alt for ofte tweeter noget i retning af, at nu står de dér på perronnen og venter igen…
  • Vil du være kendt på Twitter så snak – inddrag andre gennem brug af spørgsmål, kommentarer, @ (handles) og # (hashtags).
  • Tjek for stavefejl og andet inden du klikker på “Tweet”
  • Husk at alt hvad vi siger eller gør på Twitter er synligt. Man kan ikke redigere et tweet men godt slette det. Spørgsmålet er bare om det giver mening at slette for dine Tweets er alligevel blevet opfanget af diverse robotter inden for millisekunder efter at de er sendt afsted.

Det kan endda være nyttigt at researche lidt på hvilke hashtag man selv skal benytte når man tweeter. På baggrund af invitationen havde jeg inden arrangementet tweetet:

#mediegrp

Og det skulle jo være godt nok set i forhold til informationerne i invitationen, men ingen andre har brugt hashtagget #mediegrp. Til gengæld er varianten #mgdk_twitter dukket op. Ellers er det nu efterhånden ret almindeligt at der fx i forbindelse med konferencer og lignende vedtages et eller flere hashtags som så er dem deltagerne bruger. Så det handler om at finde frem til hvad der er konsensus om.

Andre eksempler på hvordan hashtags kan gøre din Twitter-dag og dermed din informationssøgning bedre kan du finde her:  http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/brug-hashtags-i-din-kommunikation.

Søgefif

Nu vil du gerne videre og klikke på “Search”. Allerede her er  der en række spændende muligheder for at søge mere specifikt end standardoperatøren (et eller flere ord uden hashtag eller andre præ- eller suffikser) lægger op til.

I første omgang er det selvfølgelig nemmest at se hvor langt du kan komme via “Advanced Search”. Har du ikke nok i det så fik vi udleveret denne liste med søgeoperatorer af @fiwa:

Operatør Finder tweets…
twitter søgning indeholder både ”twitter” og ”søgning”. Dette er standardoperatoren.
”happy hour” indeholder den nøjagtige sætning ”happy hour”
kærlighed ELLER had indeholder enten ”kærlighed” eller ”had” ( eller begge)
cola – light indeholder ”cola” men ikke ”light”
#haiku indeholdende hashtagget ”haiku”
from:alexiscold sendt fra personen ”alexiscold”
to:techcrunch sendt til personen ”techcrunch”
@mashable Refererer til personen ”mashable”
”happy hour” near:”san fransisco” indeholder den nøjagtige sætning ”happy hour” og er sendt nær ”san fransisco”
near:NYC indenfor:15mi sendt inden for 15 mil af ”NYC”
superhelt since:2010-12-27 indeholder ”superhelt” og er sendt efter ”2010-12-27” (år-måned-dag)
ftw until:2010-12-27 indeholder ”ftw” og er sendt inden ”2010-12-27”
film –uhyggelig 🙂 indeholder ”film”, men ikke uhyggelig og med en positiv holdning
fly 😦 indeholder ”fly” og med en negativ holdning
trafik ? indeholder ”trafik” og stiller et spørgsmål
grinagtig filter:links indeholder ”grinagtig” og linker til internetadresser
nyheder source:twitterfeed indeholder ”nyheder” og er indsendt via TwitterFeed

Hvis du fx gerne vil fremsøge resultater for en specifk periode så kan du også kombinere operatorerne since: og until: og fx skrive “superhelt since:2010-12-27 until: 2013-12-27”.

Hvis du vil udvælge tweets inden for et bestemt geografisk område kan du desuden benytte geocode-operatøren. Her går det hen og bliver lidt kringlet fordi du skal angive bredde- og længdegrad samt radius, hvor radius skal opgives som enten “mi” (mil) eller “km” (kilometer). Eksempel: “37.781157,-122.398720, 1mi”.

Metoden er dog usikker fordi vi for at beskytte privatlivets fred jo ofte har slået geotagging og location services fra i mobilen. I de tilfælde vil søgeresultatet afspejle det sted hvor brugernesTwitter-profil er registreret.

TweetDeck

Hvad kan man ellers gøre for at skaffe sig et overblik over informationsstrømmen på Twitter? @fiwa foreslog at man opretter en separat brugerprofil på TweetDeck – https://about.twitter.com/products/tweetdeck.

TweetDeck er et rigtig godt værktøj som dog er bedst egnet til brug på pc. Her kan du oprette kolonner med lister over specifikke brugere  du gerne vil følge, men hvis tweets du ikke vil have ind i din strøm (det kan fx handle om en kurateret liste over troværdige kilder). Du kan have en kolonne med dine favoritter så du nemt kan finde gode tweets du gerne vil bruge igen. Kolonnerne kan indeholde søgninger på bestemte hashtags.

Jeg har leget lidt med det og sådan her ser mit TweetDeck ud lige nu:

TweetDeck_20131129.jpg

Venstremenuen er let genkendelig for en Twitter-bruger men dér hvor det bliver interessant er ved knappen “Add column”. Det er her du vælger og tilpasser dine kolonner efter behov.

Tilbage står kun at sætte i gang – let the research begin! Og kom endelig med kommentarer hvis du har andre gode forslag til at navigere rundt på Twitter.

Mere om samme:

http://filip.journet.sdu.dk/twitterjournalister/komigang.html

http://www.pamorama.net/2013/01/27/how-to-get-more-retweets-infographic/

http://www.twitterguide.dk/2012/09/favoritter-og-sgninger-pa-twitter.html

https://dev.twitter.com/docs/api/1/get/search

http://ernstpoulsen.wordpress.com/2013/11/26/twitter-i-praksis-sadan-bruger-du-lister/

Gå i dybden:

Ønsker du flere detaljer og  vil også gerne researche på Facebook, LinkedIn, Google+, hjemmesider, mails, GitHub og det “semantisk opmærkede” (taggede) web? Så kan du læse mere om “Mining the social web” og “How can you tap into the wealth of social web data to discover who’s making connections with whom, what they’re talking about, and where they’re located?” samt købe bogen her: http://shop.oreilly.com/product/0636920030195.do?cmp=af-strata-books-video-product_cj_0636920030195_7133220

BEMÆRK: Denne artikel er også publiceret på http://www.kommunikationsforening.dk/menu/fagligt-nyt/artikler/research-pa-twitter

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s